Friday, December 28, 2012

Buah Tarap

Lately, most of my friends in Sabah post photos of buah tarap in their FB! Oh my... it has been ages since my last buah tarap!! 

Setiap kali balik Sabah, bukan musim buah. So, mmg sdh lama tidak makan buah tarap ni! Di KL ni, mmg jangan harap la dpt jumpa buah ni. kan kan kan... 

My uncle is going back to KK tonite for 2 nites just for the sake of attending my cousin's wedding. He is planning to sneak some Taraps to bring back over here. Harap2 misi berjaya! Hahaha..

Ini la rupa buah tarap yang sudah lama tidak di-ngap!

According to wikipedia, the marang (Artocarpus odoratissimus), also called johey oakgreen pedalaimadang,tarapteraptimadang, orbreadfruit cousin, is a tree native to BorneoPalawan, and Mindanao Island . It is closely related to thejackfruitcempedak, and breadfruittrees.

Ok, am drooling now!

Psst... working in the most laziest week ever, specially it's the last Friday of 2012!! Waving to the year of Dragon! Snaky is waiting at the door of 2013! *wink*

18 comments:

  1. oh my.. saya di sabah pun belum lagi termakan makan ni.. huu...

    ReplyDelete
  2. penah dengar buah terap.. tapi tak penah tengok.. rupanya mcm spesis buah nangka dan cempedak ye... rasanya camne plak? bley wat cucur tak?
    mmg saya pun malas tadi nak datang keje... tapi tak per.. hidup di teruskan di minggu2 akhir 2012..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg spesis nangka dan cempedak. Rasa manis. Isi lembik sket dari cempedak. bleh gak wat cucur. :)

      Delete
  3. Moy, sia mau!!!
    sia pun tiap kali balik teda termkn ni buah sbb bukan musim..@@

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ba kalau ada kena hntr p rmh sia aa moy! :D

      Delete
  4. harap2 dia berjaya.....hehe...suruh dia bungkus dalam 10 kali lapisan gitu...

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. nda jg my fav tp teringin pula mau mkn abis lama nda mkn. hihihi

      Delete
  6. wah, mesti terliur2 suda tunggu kan. he3.. kak pun suka mkn tarap. klu buah masi muda, bole buat sayur..sedaaap...:D

    ReplyDelete
  7. Huhu..Buah tarap..mmg sedap..Sama cempedak pun sedap...apa lagi klu kena buah kuih..yumyum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kena buat kuih, sy kureng sikit. hehehe..

      Delete
  8. ahak...lama x mkn buah tarap..last 3 yrs kot balik sabah dpt mkn..tu pon beli di ranau time tu..
    balik nx year harus cari..hihi

    ReplyDelete
  9. Tapunnnn....

    adui nxt yr tahun ular?? not my fav yr.. hihihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm pelik pula thun ular kan.. hihhihi

      Delete

You're 'bout to corner... ;p